Tekst: Kees de Vries, De Timmerfabrikant
SGT/Hout100% opereert op een breed strijdtoneel om met publiciteit en voorlichting opdrachtgevers in de bouw voor Hout100%-kozijnen en -elementen te laten kiezen. Covid-19 zette de afgelopen maanden een streep door veel afspraken van directeur/ambassadeur Taco Schoonderwoerd. Echter, het schepte tijd voor andere noodzakelijke acties. Zo is er nu de nieuwe ‘keetposter’ voor een juiste behandeling van houten kozijnen in de bouwfase. “Uit onze bouwplaatsinspecties blijkt dat het besef om goed om te gaan met onze producten helaas nog steeds een heel stuk beter kan.”
Van de negen maanden die hij nu directeur is van Hout100% zijn veel geplande bezoeken aan opdrachtgevers afgezegd, of voorlopig opgeschoven. “Dat is ook wel begrijpelijk. In deze coronatijd hebben zeker de grote aannemers wel iets anders aan hun hoofd dan met mij te praten over houten kozijnen”, zegt directeur/ambassadeur Taco Schoonderwoerd. Dat wil echter niet zeggen dat hij, manager Anoushka Mulder en SGT/Hout100% de afgelopen maanden stil hebben gezeten. De website ‘staat’, de positie van de organisatie wordt in periodieke blogs onderstreept en de herhaling van de radiocampagne zorgt voor pieken in het websitebezoek. Schoonderwoerd: “We zijn nu noodgedwongen door corona iets meer intern gericht. Ik probeer dit jaar alle 78 timmerfabrieken te bezoeken en heb er nog een stel te gaan, persoonlijk contact wordt ook erg gewaardeerd. De gesprekken met de leden geven bovendien een goede bodem voor verdere Hout100%-activiteiten.”
Keetposter
Een van de activiteiten die ondanks corona doorgang vindt, is de lancering van een A2-formaat ‘keetposter’. Deze wordt in een eerste oplage van 2.000 exemplaren verspreid onder aannemers, achterban en bouwinspecteurs. De poster is een uitvloeisel van de circa 200-300 bouwplaatsinspecties die de drie bij SGT/Hout100% betrokken inspecteurs jaarlijks verrichten. “Als je die inspecties analyseert, kom je tot een soort algemene deler waar het in de nieuwbouw vaak fout gaat in de verwerking van onze producten”, zegt Schoonderwoerd. “Die hebben we op een rijtje gezet en ontwikkeld tot ‘de twaalf gouden tips’ van opslag, verankering, luchtdichting en dergelijke. Dit om de levensduur van houten kozijnen maximaal te verlengen en de kans op eventuele vervolgschade te minimaliseren.” De aanbevelingen komen digitaal beschikbaar en als A4-etiket voor de bestickering (oplage 10.000 stuks) van kozijnpakketten naar de bouw. Het voorlichtingsmateriaal wordt samen met de NBVT-sectie kozijnen van Centrum Hout geproduceerd en uitgegeven. Schoonderwoerd: “Op bestuurlijk niveau is er afgesproken dat dit jaar en in 2021 op gebied van marketing en communicatie nauwer samengewerkt gaat worden.”
Lachende derde
Veertig timmerfabrikanten van de NBVT zijn nog niet aangesloten bij Hout100%. Daarnaast zijn er nog een groot aantal kleinere ondernemingen die noch bij NBVT of Hout100% zijn aangesloten. Tegelijkertijd hebben ze allemaal hetzelfde houtbelang. Schoonderwoerd: “We zijn in de houtenkozijnindustrie deels elkáár aan het beconcurreren. Het eerste wat op die manier onderuit schiet zijn de prijzen. Misschien is het wel des timmerindustrie, maar zeker nu moeten we met elkaar beseffen dat onze voornaamste concurrent onze eigen versnippering is en de goede organisatie en marketingkracht van de kunststofsector. Dáár moeten we ons als kozijnensector op richten. En niet op elkaar. Dat we in sommige gevallen elkaar het verlies niet gunnen, probeer ik intern ook overal te vertellen. Je organiseert je eigen prijsval met de kunststofsector als lachende derde.”
Het juiste materiaal
Alle deelnemers van Hout100% gebruiken vanaf 1 januari 2020 alleen maar duurzaam geproduceerd hout (FSC/ PEFC/Keurhout/STIP). Schoonderwoerd zegt: “Duurzaamheid is de enige toekomstbestendige maatstaf. Een bos heeft alleen een economische waarde als het duurzaam wordt beheerd. Palmolie- en sojaplantages zit het tropisch bos meer in de weg dan de toepassing van duurzaam geproduceerd tropisch hout in de bouw. Het huidige houten kozijn met zijn lijmverbindingen, verftechnieken, laagdiktes, glas, laat zich bovendien uitstekend in diverse loof-, naald- en gemodificeerde houtsoorten produceren. Met dezelfde prestaties en zekerheden. Zoek eens een kunststof kozijn dat gemakkelijk vijftig jaar in de gevel zit, circulair is en hernieuwbaar. Alleen al in Europa groeit volgens koepelvereniging CEI-Bois jaarlijks 470 miljoen kubieke meter hout en is het bosareaal de afgelopen 25 jaar met 9 procent gegroeid. In een circulaire bouw hoef je mijns inziens dan ook niet verder te zoeken naar het juiste materiaal.”
Drietrapsbenadering
‘Ambassadeur’ Schoonderwoerd heeft met ruim dertig jaar ervaring in de timmerindustrie genoeg te vertellen. “Wat mij geweldig irriteert is dat ook in zogenoemde duurzame projecten met veel hout, kozijnen van kunststof terecht komen. In mijn opvatting van duurzaamheid en circulair bouwen is dat onbestaanbaar. Opdrachtgevers die op de automaat voor kunststof kiezen zijn dan ook voor mij met name de doelgroep om te bezoeken. Ik roep al mijn Hout100%-deelnemers ook op dergelijke opdrachtgevers en bouwers bij mij te melden. Ik zal ze eerlijk strijdend en met open vizier de voordelen van Hout100%-kozijnen vertellen. Ik constateer ook veel onwetendheid in de materiaalkeuze die je op basis van een eerlijk gesprek boven tafel kunt krijgen en kunt veranderen. Ik heb daarvoor een drietrapsbenadering: de voordelen van hout, de voordelen van het werken met NBVT-lidbedrijven en de zekerheidsvoordelen van Hout100%. Als de gesprekspartner daarna nog steeds niet voor hout kiest, heb ik iets niet goed gedaan of spelen de milieu- en prestatievoordelen en total cost of ownership geen rol bij de beslissing.”